onsdag den 13. oktober 2010

We survived batad!

I fredags havde vi hjemmefra planlagt en tur til, hvad der uofficielt bliver kaldt verdens 8. vidunder. De såkaldte risterasser.

Efter en 10 timers bustur ankom vi til Banaue. Vores trekking tur med guide begyndte en time efter.. Vi lagde ud med en tur i Jeepney og så ellers bare vandring de næste 3 timer.

Første aften overnattede vi i en lille landsby. Det var en lille inn med 3 små værelser - dog var det nok til os. Senere ankom der 4 franskmænd, vi spiste med dem og de var super sjove - vores favorit var den franske bøsse Patrick som virkelig snakkede dårligt engelsk!! Fantastisk menneske!!
Børnene i den lille landsby havde foreberedt en times sang og lidt stamme dans for os, de var virkelig søde! og så skulle vi også synge, på dansk og franskmændende på fransk. Lille peter edderkop var det eneste Stine og jeg lige umiddelbart kunne komme i tanke om.

Her bliver der danset traditionel stamme dans - her ses dog nogle af de franske turister, som modigt deltager i.

Her ses nogle af de piger, som var med til at optræde for os.

Her fortæller vores guide CoolBoy (eller bare Robert) omkring de traditionelle klæder
Dag 2. I dag havde vores søde guide fortalt os, at det ville blive hårdt - og det skal jeg søreme love for det blev! Det gik op, op, op af smalle trin, hvor man gang på gang skulle passe på man ikke faldt. Men naturen var fantastisk, og oftede stoppede man op helt mundlam af den flotte natur. Risterrasseren, som er over 2000 år gamle, er i sandhed et kunstværk.

Her på vej ned til vandfalder:)
Men nu gik det nedad - helt præcis 1400 trappetrin ned!! Efter turen ned af disse umenneskelige høje trin kom vi til det mest fantastiske vandfald, det skulle vi da ud og bade i - efter 3 timer med sved hoppede vi direkte i vandet, det var AMAZING! Virkelig skønt.

To meget lykkelige piger! :)
Efter badningen gik turen videre, nu op af trinene........... Vi skulle til Simons Inn i Batad - en lille hyggelig by. Simons inn var super hyggelig og virkelig lækker mad. PLUS!! En times massage for små 44 kr.Og heraf overskriften på dette indlæg - WE SURVIVED BATAD! :)

Sidste skulle vi tilbage til Banaue, det foregik ved 3 timers trekking og halvanden times tur i jeepney! Vi var godt bombede da vi ankom. Vi købte nogle souveniers og placerede os derefter på en restaurant i de næste 5 timer indtil bussen kom og tog os med hjem til Manila, endnu en tur på 10 timer.

Vores guide var en ivrig historiefortæller. Han fortalte utrolig meget om stammekulturen, som stadig er aktuel i de små landsbyer. Her blandes den katolske tro med en naturreligion, hvor naturguder, ånder, ofringer og ritualer er en del af deres hverdag. Eksempelvis afgøres en uskyldighed/skyldighed ved pilkastning - hvis du bliver ramt, så er du skyldig.. Hvis du finder denne metode uretfærdig kan det samme ske med et æg - men, men, men hvis du bliver ramt af ægget, så ska' du dø!! Guiden fortalte, at de skam er katolikker - men at naturreligionen trods alt er den øverste, og meget modstridende med, hvad vi oplevede sidste uge i kirke.
Det virker helt absurd at denne kultur stadig eksisterer. Det er en klar modsætning til det liv man ser i Manila og vores egen hverdag. På mange måder også fantastisk at sådan en kultur samtidig kan overleve den globale og teknologiske udvikling. Vi er bare glade for, vi fik lov til at opleve denne enestående kultur tæt på.

Imorgen går turen til en ø sydpå - Boracay. Lææææææækker strand siges det. Vi glæder os!